[ Pobierz całość w formacie PDF ]

niezbędne do prawidłowego funkcjonowania redakcji. Równie\ mo\na zaliczyć do tej pozycji
- koszty rozmów telefonicznych, gdy\ redakcja nie mo\e pracować bez podstawowych
środków łączności jak telefony czy te\ internet.
Na koszty techniczne składają się koszty wynajęcia niezbędnego sprzętu do realizacji
audycji telewizyjnej jak: zestawów zdjęciowych, zestawów monta\owych, wozu
transmisyjnego czy te\ całego studia telewizyjnego oraz pozostałego specjalistycznego
sprzętu technicznego. W kosztach technicznych mieszczą się równie\ koszty przygotowania
efektów specjalnych.
Reporterski zestaw zdjęciowy tworzy kamera telewizyjna wraz z oprzyrządowaniem
takim jak: statyw, monitor, mikrofony przewodowe i bezprzewodowe, mikser fonii oraz
przenośny zestaw oświetleniowy. Kamery reporterskie słu\ą do rejestracji obrazu i dzwięku.
Rejestracja obrazu mo\e odbywać się na nośniku magnetycznym, lub innym nośniku, np.
dyski optyczne. Kamera równie\ mo\e pracować w studiu telewizyjnym, ale wówczas obraz
przekazywany jest do re\yserki i dopiero tam rejestrowany na magnetowidzie lub emitowany
ze studia  na \ywo". W zale\ności od zło\oności zestawu zdjęciowego koszty jego wynajęcia
będą ró\ne. Najczęściej za dodatkowe wyposa\enie zestawu zdjęciowego trzeba równie\
zapłacić. Dlatego wa\na jest właściwa dla danych potrzeb ka\dorazowa konfiguracja zestawu
zdjęciowego. Od tego bowiem zale\ą koszty wynajęcia tego zestawu.
Zestaw monta\owy słu\y do łączenia obrazu, dzwięku, muzyki czy te\ innych podkładów
słu\ących do uzyskania zamierzonego, końcowego efektu. Aktualnie w produkcji
telewizyjnej wykorzystuje się ju\ wyłącznie monta\ elektroniczny, najczęściej monta\ ten
odbywa się komputerowo przy wykorzystaniu specjalistycznego oprogramowania
komputerowego. Nieliniowy komputerowy (cyfrowy) zestaw monta\owy ma znacznie wiele
więcej mo\liwości, ni\ do niedawna stosowane analogowe zestawy monta\owe (liniowe),
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
33
włącznie z zaprogramowaniem kolejności łączenia poszczególnych sekwencji. Zestaw
sterowany jest komputerem. Mo\na na nim bardzo często bezpośrednio wykonać efekty
specjalne, wpisać napisy, a tak\e wykonać grafikę tzw. monta\e kompozycyjne itp. Wybór
konkretnego typu zestawu zale\y od potrzeb realizacyjnych oraz mo\liwości finansowych
producenta.
Studio telewizyjne jest to miejsce rejestracji/emisji audycji telewizyjnej i jej produkcji.
W studiu telewizyjnym, w zale\ności od wielkości i jego wyposa\enia, znajdują się wszystkie
urządzenia techniczne, które pozwalają i umo\liwiają zrealizowanie przedsięwzięcia, którego
efektem końcowym jest zapisanie audycji na nośniku lub wyemitowanie jej na \ywo na
antenie. W studiu znajduje się miejsce na zorganizowanie planu zdjęciowego. Na planie
zdjęciowym ustawia się scenografię, oświetlenie planu oraz kamery itp. W re\yserce i pokoju
aparatury znajduje się niezbędna aparatura elektroniczna taka jak: mikser wizyjny i foniczny,
monitory, magnetowidy, magnetofony oraz sterownik oświetlenia i inne.
Studio obsługuje zespół realizacyjny, natomiast zestaw monta\owy  monta\ysta. Przy
czym pamiętać nale\y, \e monta\ mo\e dotyczyć zarówno obrazu i dzwięku jak i obu tych
warstw osobno, w zale\ności od skomplikowania audycji telewizyjnej.
Studio posiada równie\ pełne zaplecze techniczne dla realizatorów audycji
telewizyjnych, takie jak:
- toalety,
- catering,
- miejsca do charakteryzacji,
- inne.
W przypadku realizacji większej audycji telewizyjnej w plenerze, np. widowiska
sportowego na stadionie, niezbędne staje się u\ycie wozu transmisyjngo z wyposa\eniem.
Wóz transmisyjny pełni w terenie rolę re\yserki studia telewizyjnego, jeśli zaś zostanie
dodatkowo wyposa\ony w wóz łączowy lub satelitarny tak\e jako zespołu emisyjnego. Wóz
transmisyjny jest u\ywany do produkcji na zewnątrz, tzn. w miejscach gdzie coś się dzieje.
Mogą być to zawody sportowe, czy te\ spektakl teatralny lub koncert w hali widowiskowej.
Wyposa\enie takiego wozu pozwala zarejestrować zdarzenie, do którego nie wystarcza tylko
ekipa reporterska. Wóz transmisyjny wraz z wyposa\eniem umo\liwia przemieszczanie się
oraz posiada środki łączności, które słu\ą do utrzymania kontaktu z realizatorami
programu telewizyjnego znajdujących się zarówno na planie jak i w siedzibie w telewizji.
Do tego celu wykorzystuje się najczęściej łączność bezprzewodową lub przewodową
bazując na łączach, które mo\na wynająć od operatorów telekomunikacyjnych na czas danej
transmisji lub na dłu\szy okres.
Na koszty realizacyjne składają się:
1) wynagrodzenia wraz z narzutami obsługi kamer, studia, zestawów monta\owych:
- pracowników i współpracowników realizatorów obrazu, dzwięku, światła
- operatorów kamer,
- monta\ysty,
- in\ynierów i techników,
- asystentów i realizatorów,
- operatorów oświetlenia,
- operatorów magnetowidów,
- innych osób związanych bezpośrednio z realizacją audycji,
2) koszty obsługi planu zdjęciowego:
- wynagrodzenia wraz z narzutami,
- obsługa planu,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
34
- charakteryzacja,
- rekwizyty,
- kostiumy,
- materiały eksploatacyjne potrzebne do obsługi planu zdjęciowego (\arówki, folie itp.)
itp,
3) usługi budowy dekoracji:
- wynagrodzenia z narzutami,
- koszty materiałów do budowy dekoracji,
- usługi niezbędne przy budowie dekoracji,
4) pozostałe koszty:
- nośniki do rejestracji np. kasety,
- wy\ywienie ekipy podczas zapisu audycji,
- inne np. kopiowanie itd.
W skład zespołu realizacyjnego wchodzą:
- realizator wizji, [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • souvenir.htw.pl