[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Kierowanie , nr 4/2005, s. 77-92.
7. Gancarczyk M., Sieci innowacyjne a polityka wspierania małych i średnich przedsiębiorstw
(MZP), PrzeglÄ…d Organizacji , nr 11/2006, s. 14-17.
8. Kasiewicz S., Rogowski W., Kicińska M., Kapitał intelektualny. Spojrzenie z perspektywy
interesariuszy, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006.
9. Kroik J., Malara Z., Zasoby niematerialne przedsiębiorstwa a jego skłonność do rozszerzania
granic współdziałania i współpracy. Z praktyki sieci i klastrów, Organizacja i Kierowanie , nr
5/2010.
10. Leja K., Koopetycja metodą doskonalenia zarządzania szkołą wyższą, Przegląd Organizacji ,
7-8/2011, s. 16-19
11. Sroka W., Korzyści i zagrożenia uczestnictwa w sieci aliansów analiza porównawcza,
PrzeglÄ…d Organizacji , nr 1/2010.
79
12. Stańczyk-Hugiet E., Koopetycja, czyli dokąd zmierza konkurencja, Przegląd Organizacji , nr
5/2011.
COOPETITION OF ACADEMIES
Abstract: The aim of the article is to show that coopetition occurs not only between business units, but
also in regard to academies. It is possible to define spheres of competition and cooperation between
academies. Ability to both cooperate and compete simultaneously is connected with i.a. the level of
academies' intellectual capital (particularly with the level of their relational capital). Coopetition
activities of academies are performed in relation with different units on regional and local levels. These
units come from all sectors (business, public administration, civic organizations). This means that the
level of academies' relation capital will be also important in contacts with these subjects.
Key words: coopetition, regions, academies
80
dr inż. Anna Janusz
Uniwersytet Rolniczy w Krakowie
Wydział Leśny, Katedra Szczegółowej Hodowli Lasu
mgr Jolanta Pochopień
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Wydział Nauk Ekonomicznych, Katedra Ekonomiki i Organizacji Przedsiębiorstw
FUNKCJE LASU W ZWIETLE PREFERENCJI
KONSUMENTÓW
Streszczenie: Oczekiwania opinii publicznej dotyczące lasów oraz użytkowania zasobów leśnych są
różnorodne. Celem badań było rozpoznanie preferencji osób odwiedzających Leśny Kompleks
Promocyjny Lasy Beskidu Sądeckiego oraz Leśny Kompleks Promocyjny Sudety Zachodnie w zakresie
korzystania z zasobów leśnych. Zidentyfikowano również główne powody wizyt w środowisku leśnym i
formy aktywności podejmowane przez przebywających w lesie. Rozpoznano jakie znaczenie dla
odwiedzających las mają jego funkcje (materialne i niematerialne świadczenia lasu). Z
przeprowadzonych badań wynika, że odwiedzający las dostrzegają funkcje pozaprodukcyjne, przede
wszystkim ekologiczne, związane z dostarczaniem tlenu, ochroną zasobów wodnych i zachowaniem
różnorodności biologicznej, natomiast mniejsze znaczenie dla badanych miały funkcje społeczne
(rekreacja) oraz gospodarcze (produkcja surowca drzewnego).
Słowa kluczowe: zarządzanie, zasoby leśne, funkcje lasu, preferencje społeczeństwa, oczekiwania,
Leśny Kompleks Promocyjny
Wstęp
Bogactwo różnorodności biologicznej, wielość wypełnianych funkcji oraz
niezwykłe walory powodują, że lasy należą do najcenniejszych zasobów naturalnych
w Polsce. Realizują one różnorodne funkcje w sposób naturalny lub w wyniku działań
gospodarki leśnej96. W latach 90. ubiegłego wieku, na właścicieli i zarządzających
lasami, w tym Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe (PGL LP), nałożony
został obowiązek prowadzenia trwale zrównoważonej gospodarki leśnej.
Konsekwencją tego jest dbałość o rozwijanie potencjału wszystkich funkcji lasu. W
sytuacji rosnących i niejednokrotnie odmiennych oczekiwań różnych grup
społecznych (głównie przedstawicieli przemysłu drzewnego, ekologów, turystów i
rekreantów) dotyczących korzystania z zasobów leśnych, istotnym wydaje się
rozpoznanie preferencji społeczeństwa w tym zakresie. Problem badawczy podjęto z
myślą o zarządzających lasami po to, aby dostarczyć im wiedzy na temat motywów
96
Polityka Leśna Państwa, MOZZNiL, Warszawa 1997, s. 3.
81
wizyt w lesie oraz form aktywności podejmowanych przez przebywających w
środowisku leśnym. Informacje te mogą być przydatne w procesie podejmowania
decyzji odnośnie do zagospodarowania lasu, a także w kontekście zapewnienia
akceptowalnego społecznie poziomu świadczeń w zakresie produkcyjnych oraz
pozaprodukcyjnych funkcji lasu. Warto dodać, że realizacja funkcji
pozaprodukcyjnych ogranicza przede wszystkim funkcje produkcyjne (surowcowe),
a wzrastające zapotrzebowanie na ekologiczne i społeczne (pozaprodukcyjne) funkcje
lasu wymaga odpowiedniego przysposobienia lasu do zwiększania ilości oraz
polepszenia jakości dóbr97. Tego typu działania generują dodatkowe koszty w
jednostkach organizacyjnych PGL LP. Lasy Państwowe podejmując działania, które
mają na celu wzmaganie potencjału społecznych i ekologicznych funkcji lasu, inicjują
czynności zmierzające do przystosowania terenów leśnych do rekreacji, jednocześnie
otaczając troską tereny szczególnie cenne pod względem przyrodniczym.
Do aktywności Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe na tej
płaszczyznie należy zaliczyć zagospodarowanie turystyczne lasów, a także
podporządkowanie zasad gospodarki leśnej celom rekreacji w kompleksach leśnych,
szczególnie w sąsiedztwie dużych miast, uzdrowisk oraz obszarów, przez które
[ Pobierz całość w formacie PDF ]